szombat, augusztus 25, 2012

A sebességről

Gyorsulnom kell. Legalábbis azt hiszem. Ez az az érzelmi, sportszakmai, tapasztalati háttér, aminek még nagyon az elején vagyok. Gyorsítanék, haladnék, mert a lendület ezt diktálja. Sokkal könnyebben, könnyedebben futok, mint néhány hónapja. Sikerült leadni közel 15 kg-ot, amióta elkezdtem futni, jobb lett az állóképességem és igyekszem minél több tapasztalatot gyűjteni. Úgy érzem, hogy apránként elkezdhetek a sebességre is koncentrálni, egyelőre természetesen csak a megszokott távokon. Szeptember 9-én lesz a Nike Félmaraton, ahol 8,5 km-t futok 7 perces idővel. Nálam ez még abszolút gyorsnak számít. Néhány hete még 7:30 körüli volt az átlagos tempóm, erről kell gyorsulnom, hogy tudjak stabilan a 7:10-es szintidőn belül futni. Meglepően nagy a különbség néhány másodpercnyi eltérésnél is. Bár a 8 km-en ez kevesebb, mint másfél percet jelent, erőkifejtésben mégis jóval többet kell nyújtani.

Kocogás közben általában podcasteket szoktam hallgatni. (Régóta tervezem, hogy ezekről is írok) Versenyeken, vagy azokon a futásokon, amikor a tempó is számít, inkább a zenék között válogatok. Általában futáshoz összerakott mixeket viszek, ezek az edzés típusának megfelelően fix tempóra vannak keverve, vagy a gyorsítóedzés intervallumainak megfelelő iramváltakozást diktálnak. Eddig a 156 BPM körüli egyvelegeket kerestem. Úgy számoltam, hogy ez a tempó egyelőre elég és ha gyorsulni szeretnék, azt majd a lépéshossz növelésével tudom elérni. A tervem/elméletem viszont megdőlni látszik. Találtam ma egy táblázatot, ami az oldal közösségének összesített adataira hivatkozva a következő eredményekre jutott:

BPM – Tempó (perc/km) – Lépéshossz (m)
150 – 10 – 0,67
153 – 9 – 0,73
156 – 8 – 0,80
160 – 7 – 0,89
163 – 6 – 1,02
166 – 5 – 1,2
171 – 4 – 1,47

Ez alapján a 156-os ütemhez a 8 perc környéke megfelel. Valamivel gyorsabb vagyok ennél a tempónál, ez az oldal szerint általában a rossz technikának köszönhető (overstriding, túl nagy lépéshossz, sarokra érkezés). Ezzel azonban nem értek egyet, mert pont azóta tudok gyorsulni és távban is fejlődni, mióta direkt figyelek arra, hogy ne a sarkamra érkezzek. Persze biztosan bőven van mit fejleszteni a technikámon. A nagy lépéshosszal pedig pont ellentmond a tapasztalataimnak. Folyamatosan azt érzem, hogy az optimálisnál rövidebbeket lépek.

Tehát ugyanott tartok, mint a poszt elején. Gyorsulni szeretnék, de közel fél év után is nagyon összetettnek látom ezt az egyszerűnek tűnő sportot.

Holnap megyünk a Zagyvamenti Maratonra. Váltóban fogok futni, a félmaratoni táv első felében, azaz 10,55 km lesz a fejadag. 160-as ütemű zenét viszek, úgy tervezem, hogy annak a tempójában futok végig. Végig figyelni fogok a lépéstechnikára, testtartásra, légzésre. A táblázat alapján ez nagyjából 7 perces tempót jelent reggel.

És most irány aludni, nagyon hosszú nap volt, a versenyre pedig kipihenten kell menni.

Nincsenek megjegyzések: