vasárnap, május 27, 2007

Towel day

Törülköző nap - tisztelgés Douglas Adams (1945 - 2001) munkássága előtt.
Minden évben, május 25-én törölközővel a vállunkon vágunk neki a napnak.
Hogy miért?
A törülköző, írja az Útikalauz, a lehető leghasznosabb dolog, amit csak magával vihet a csillagközi stoppos.

A Törülköző Nap spontán eseménynek indult, melyben kimutattuk volna ezen zseniális figura iránt érzett tiszteletünket. Eredetileg egy héttel a halála után került volna megrendezésre, de ez nem adott elég időt ahhoz, hogy értesítsük a rajongótábort, ezért két héttel elcsúsztattuk. A sokak által feltett kérdés: "Miért nem 42 nappal a halála után?" Ezúttal is az idõzítésen múlik minden, 42 nap alatt temérdek dolog végbemehet az Univerzumban (egy Vogon horda csodákra képes 1 óra leforgása alatt).



szerda, május 23, 2007

Nyár, meleg, rovar - buli, Fanta

Nyár van, ez többek között az értelmezési tartományba még éppen beleférő hőmérséklettel, magas (vagy éppen extrém alacsony) páratartalommal és kellemesen ropogósra sütő UV sugárzással jár. Mindez még elviselhető lenne, ugyebár get used to it, de van, ami már tényleg sok: a rovarak és egyéb, apró méretű állati entitások. Nem elég, hogy zöld, hat lába van, kicsi, ráadásul még repülni is tud. És naná, hogy megszállják az ablakpárkányt és az asztalt. Így legalább nem unatkozom a könyv fölött, van társaságom is. Mondhatni hatvanszemközt vagyunk...
Hasonlóan kedves teremtmény, amelyik éjszaka jön elő és egy kellemes hard-bop dobszólót ad elő a kitinpáncéljával a földön. Mi a francért nem lehet éjjel aludni? Ha vége a vizsgáknak, majd nyomatok én nekik zenét reggelig, akkor kopogjon a dobozával!
És megint rászállt egy zöld akármi a monitorra. Game over, please insert coin to continue. Én nem, én nem! Hiába rakom lomtárba, ezek osztódnak, lesz helyette három másik. Az ablakpárkányon alig száz ilyen zöld akármi porhüvelye pihen. Arra már rájöttem, hogy nem szeretik, sőt, kimondottan tudják utálni a dezodorból áradó tüzes lehelletet. Tudom, hogy nem szép dolog, de mit csináljak, ha nem értenek a szép szóból?


szerda, május 16, 2007

Pénzügytan

Azt mondják, nehéz tantárgy. Bizonyára. Sőt. 176 oldal, bolognásított verzió, legalábbis ennek csúfolják. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a két félévre, heti több órára kitalált ~500 oldalas tankönyvből kigyomlálták a bevezetőket, a magyarázatokat és az izgalmas részeket. Ami megmaradt, az a megtanulandó anyag. Száraz, tömény és sajnos sokszor hiányos. Rengeteg információ van benne és sok munka kell hozzá, hogy az infóból tudás váljék.
Minden óra végén írtunk egy dolgozatnak nevezett számonkérést. Kéthetente egy óra, összesen 5 zh. Sikerült olyan tanárt kifogni, akinél lehet jó eredményt produkálni. Vannak csoportok, ahol szinte mindenki elhasalt, nálunk alig öten készülhetnek összevont vizsgára.
Az öt dolgozat eredménye alapján kaptunk egy megajánlott jegyet, ezt elfogadva nem kell vizsgáni a tárgyból.
Így hát ötös lettem pénzügyből...

hétfő, május 14, 2007

Üzleti informatika

Igen, sikerült. Végre. Ma írtuk a második negyedéves zárthelyit. Az eredmény: 44/60 pont, remek. Az eddigi feladatokkal összesítve ez egy négyeshez volt elég. Ezzel újabb 1,66%-kal közelebb kerültem a diplomához.
A vizsga... szóval nem volt túl jó. A hatvan kérdésből talán tizenötnek volt értelme. Teszt volt, egy egyszerű asp alkalmazás segítségével mérték a tudásunkat. Azaz próbálták mérni, ugyanis ez-az (mint az már megszokott) nem működött. Miért is működne? Elvégre szakemberek csinálják. Többek között hátralevő időként NaN-t adott meg. Végülis a JavaScriptet már progmaton elsőben is lehet tanulni. Mint arra a vizsga utáni kávézás közben rájöttünk: az informatikához kapcsolódó tanszékek végzik a leggyengébb informatikai munkát. Eddig egyik munkájuk sem volt teljes mértékben használható és szakmailag is helyes. Kicsit olyan ez, mint a vonat: télen sosincs egyszerre világítás és fűtés is. Legfeljebb nyáron, délben. Azaz: tök jó az e-learning és a coospace, de nem ártana működére és használhatóra megcsinálni. Ez így úgy fest, mint egy nesze semmi, fogd meg jól. Egy rakás munkaórát öltek bele, de lényegében oktatási célra teljesen használhatatlan. Sokszor nem működnek a tesztek, negyedéves zh-t nem is lehet (vagy nem mernek) futtatni rajta. A jegyzetek néha elérhetők, néha nem. A beépített chat nagyon frappáns módon oldja meg a szövegek frissítését: másodpercenként újratölti az oldalt. A Flash-t, a Java-t még nem találták fel, ugye? Vagy mindenáron Microsoft? Erőforráskímélő megoldás. Aztán meg mindenki csak néz nagyokat, amikor alig ezer egyidejű bejelentkezésnél megfekszik az egész hálózat.

Lényeg a lényegben: sikerült a vizsga, remélhetőleg ezzel vége is a * informatika nevű tantárgyaknak. Nem az informatikával van bajom, hanem a wannabe hozzáértőkkel.
Most pedig irány levelet írni Gambiába és lassan neki kell állni statisztikát és matematikát tanulni, alig egy hét van a vizsgákig. Muszáj jó eredményt produkálni, de tényleg.

Me and my üzleti informatika tankönyv...

Vészesen közeleg a félév vége, a vizsgaidőszak. Az év végi események előfutáraként ma lesz a második negyedéves zh üzleti informatikából. Az informatika gyakorlati tudomány, ez tény. Legalábbis ezen a szinten mindenképpen, mivel egy féléven át, heti egy órában fölösleges és nem is lehet nagyon belemászni az elméleti hátterébe. Az viszont elég kellemetlen, ha ezt mégis megpróbálják. Tanultunk a vállalatirányítási rendszerekről, egy dolgozatban be kellett mutatni néhány fontosabb ERP tulajdonságait, előnyeit, hátrányait. Mindezt úgy, hogy élőben, gyakorlatban egyet sem láttunk, mindössze hangzatos és titokzatos rövidítésekben és fogalmakban találkoztunk velük. Remek.
Kicsit olyan szaga van az egésznek, mintha minket akarnának meggyőzni az informatika fontosságáról az üzleti életben. Reklám az egész, semmi több. Ez a felfogás nagyon jól látszik a tankönyv felépítésén. ~300 oldal, ennek 80%-a azt ecseteli, hogy milyen szép és jó, ha wired egy cég. Bah. Hosszú oldalakon szólnak arról, hogy hogyan tudjuk kiszámolni, megéri-e befektetni és még hosszabb oldalakon arról olvashattam, hogy hogyan kell megvenni a számítógépet, hogyan kell (szigorúan elméleti síkon) bekötni a hálókábelt és a tápkábelt.
Nem, egyáltalán nem érdekel, hogy hányféleképpen tudom megtervezni a beszerzést! Az sem érdekel, hogy mennyire hasonlít az egyiptomi írnok munkája a mai adminisztrátoréhoz! Hagyjanak békén az ilyen hülyeségekkel, le lehet szállni rólam. N00bok. (ahol n00b az, aki nem képes megérteni az informatika gyakorlati felhasználának jelentőségét és oktathatóságát és beleragadva a megkövült maszlagba, amit maga köré épített 300 oldalon keresztül, engem is arról próbál meggyőzni, hogy jobb a billentyűzet, mint az írógép).
Azaz, már amennyire 14 tanórán és 300 oldalon át bepillantást nyerhettem a szakszerű és hozzáértő oktatási tevékenységbe: ez így nagy lópikulát sem ér. 20-30 évvel ezelőtti irodalomra hivatkoznak, a múlt századi irodalomba próbálják meg beleerőltetni a mai technológia lehetőségeit és elvárásait.
Megvettem a tankönyvet, balga módon bíztam benne, hogy ha már a tanóra unalmasabb és haszontalanabb, mint bármelyik más tantárgy, talán itt végre lesz némi izgalmas és használható anyag. De nem. Azaz lehet, de sajnos nem volt lehetőségem ebben gyönyörködni, mivel: a könyvet analfabéták írták. Vagy olyanok, akik magyar kezdő 1-ből sem bírtak átmenni. A tankönyv szövegében átlagosan 80-140 hiba van oldalanként. Nem számoltam meg pontosan, de lefogadnám egy korty sörben, hogy az első fejezetben van olyan oldal, ahol ennél több is van. A központozás sokszor ismeretlen fogalomként veszik az értelmetlenség távoli homályába. 4-5 tagmondatból álló mondatok, egyetlen vessző, pontosvessző, vagy akármilyen jel nélkül. Eddig még nem láttam tankönyvnek csúfolt könyvben ennyi bénázást. Amatőr fogalmazás, -be, -ben keverése, összetett szavak totál csődje. Mióta kell egy egyszerű összetett szót 3-4 felé törni? Nem azért van az a nyomorult szóköz billentyű, hogy átlag 5-7 karakterenként rácsapjunk, hanem azért, hogy a szükséges helyeken használjuk.
A tankönyv a félév közepén jelent meg, ~2 héttel az első negyedéves zh előtt. A lektorálás, mint tevékenység valószínűleg teljesen kimaradt, hatalmas szakmai bakik vannak benne. A szöveg megközelítőleg 75%-a teljesen irreleváns, fölösleges szócséplés. Könyörgöm, ez tankönyv, nem ovis mesekönyv! Ezen még egy óvodás is öt perc alatt elaludna, vagy a cumisüvegét földhöz verve röhögne a helyesíráson és a fogalmazáson.
Ma írjuk a negyedéves vizsgát. IT szakértőt játszva megpróbáljuk egy webes felületeten kitölteni a tesztet. Ez nem egyszer lehetetlennek bizonyult, mivel a jól letesztelt és átgondoltam megtervezett rendszer néha meggondolja magát és nem hajlandó elindulni, vagy pedig vicces kedvében van és ugyanazt a kérdést többször is beszúrja, ám az eredményét csak egyszer számolja. Könyörgöm, egy amatőr php-s jobbat írna ennél. Ha már előre látták, hogy ennyire balfék a rendszer, legalább tesztelték volna le rendesen.
Ami pedig megérne egy külön misét: mióta fair és szabályos, hogy az adott óra anyagából írunk dolgozatot? Hat alkalommal a tanóra végén 5 percben igazolnunk kellett, hogy figyeltünk és megpróbáltuk elalvás és röhögés nélkül kibírni a megelőző 70 minutát. Tudtommal csak a megjelenés kötelező, figyelni is csak illik, de megérteni, sőt megtanulni egyáltalán nem elvárt. Főleg nem egy ilyen rosszul megszerkesztett tananyagot.

Legyen hát elég a füstölgésből és a felelősök inkompetenciájának ragozásából, az elsődleges cél jó eredménnyel teljesíteni a vizsgát. Ám utána ideje lesz elővenni némi altruizmust és megpróbálni segíteni a munkájukat, mert ez így sehova sem vezet.

Uff, beszéltem.

vasárnap, május 13, 2007

Irágy Gambia? Irány Gambia!

Alakul a Fair World projekt, előbb-utóbb csak eljutok a repülőig. Gambiában találtunk egy nekem való lehetőséget. Úgy néz ki, hogy Kerewan városában, a GM Tourismnál kell majd dolgozni, a főbb feladatok: IT tréning, közreműködés egy internetkávézó létrehozásában, oktatás a hardver- és szoftver világából. Munkatársak: egy amerikai, két gambiai és két svéd. Legalábbis ez van a leírásban, amit kaptam.
Nagyon jól hangzik, ehhez pont értek, jó feladatnak tűnik.
Felvettem a kapcsolatot a helyi szervezettel, ma kaptam választ, holnap pedig már részletesebb információkkal is szolgálhatnak.
Jövő héten kezdődik a vizsgaidőszak, 24-én remélhetőleg már teljes erővel dolgozhatok a projekten, akkor lesz az utolsó nehezebb megmérettetés. Jelenleg az anyagiak előteremtésén dolgozom, dolgozunk, minél hamarabb össze kell szedni a hiányzó összeget, utána minél hamarabb szeretnék kiutazni.
Mint mondtam már, elérhetőnek tűnik a cél, ha minden vizsga sikerül, ha kell, a föld alól is előteremtem a pénzt.

szombat, május 12, 2007

Marketing beadandó

Elkészült a második marketing beadandó. A címe: Kiskereskedelmi Kutatási Gyakorlat. A dolgozatban az Art Stúdió Képzőművészeti Szaküzletet és egy Spar szupermarketet elemeztem, majd írtam róluk egy rövid összehasonlítást. A beadandót nem töltöm fel (majd a könyvemben benne lesz, muhaha), de addig is álljon itt néhány kép róla.
Terjedelem: 6 oldal.
Értékelés: 14/15 pont.





Back from Greece

5 nap Görögországban. Remek. Nagyon jó volt, sok jó embert ismertünk meg. Egész nap előadások, workshopok voltak, leginkább az EVS-ről tanultunk. ~15-en voltunk, ~8 országból. Mindenki önkéntes szervezeteknél dolgozik a saját országában, megosztottuk egymással az eddigi tapasztalatainkat és beszámoltunk az önkéntes lehetőségekről.
Több mint 600 fotót készítettem, jó lenne mindet feltölteni, de sajnos a tárhely véges és túl sok értelme sem lenne. 50-60 fényképnél többet nem is nagyon lehet egyszerre megnézni. Csak kapkodás lenne belőle.